Gevolgen vastlopen

Gevolgen voor individu en samenleving

De gevolgen van vastlopen kunnen ernstig zijn. Leerlingen kunnen leer- en gedragsproblemen ontwikkelen. Tijdens het congres op 7 maart 2023 hebben Caitlin, Danaë, Myrthe en Melchior hierover verteld. Lees maar hoe het hen is vergaan:

Hoi, ik ben Caitlin, 22 jaar en heb (helaas) nogal een route afgelegd als het gaat om onderwijs en mentale gezondheidszorg. Voor mij begon het vervelen en het mij niet op mijn plek voelen al op de basisschool. Hier heb ik veel stress ervaren en werd ik erg bang voor toetsen. Ook kan ik helemaal niet tegen tijdsdruk. Op de middelbare schooltijd ging er ook veel verkeerd, waardoor ik thuis kwam te zitten.

Hallo, Ik ben Danaë, 16 jaar en thuiszitter. In de peuterspeelzaal merkte ik al dat ik anders was dan de anderen. Op de basisschool werd het gevoel anders te zijn eigenlijk met de week erger. In groep 4 werd het naar school gaan zo erg voor mij, dat ik thuis en op school paniekaanvallen kreeg. Op mijn 15e ben ik met de studie HBO Toegepaste psychologie begonnen, al gaat dit momenteel niet heel soepel vanwege lichamelijke klachten.

Hoi, ik ben Melchior Wammes, 21 jaar en thuiszitter. Op mijn 6e werd ik permanent van school gestuurd en heb ik op 12 plekken onderwijs gevolgd. Ik wilde erg graag leren, maar kreeg nutteloze knutselopdrachtjes in plaats van lessen. Hierdoor dacht ik dat ik ontzettend dom was en sloeg op de vlucht. Uiteindelijk kreeg ik leerplichtontheffing, die ik absoluut niet wilde. Nog altijd voel ik de behoefte om te leren en verlang intens naar lessen of colleges.

Hoi, ik ben Myrthe Albertz. Ik ben 19 jaar en thuiszitter. Mijn schoolcarrière begon op de vrije school, waar al snel duidelijk werd dat taal, met name lezen mijn struikelblok zou worden. Later bleek ik dyslectisch te zijn. Uiteindelijk heb ik wel de basisschool afgesloten met 550 cito score. Ik had enorm veel zin in de middelbare school. Helaas ben ik in de 4e klas uitgevallen. En nu ben ik thuiszitter zonder startkwalificatie.

Problemen in het onderwijs

De problemen waar Caitlin, Danaë, Myrthe en Melchior in het onderwijs tegenaan liepen zijn niet uitzonderlijk. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat veel (zeer) makkelijk lerenden in het basisonderwijs, maar ook in het voortgezet of hoger onderwijs te kampen hebben met problemen als onderpresteren, motivatieverlies, verveling, depressieve stoornissen, sociale, emotionele en psychische problemen (Heer 2017; Mooij & Fettelaar 2010; Mooij et al., 2007; Webb, Meckstroth & Tolan 2002).

De gevolgen hiervan kunnen ernstig zijn. Het kan leiden tot schooluitval en het afbreken van een vervolgopleiding. Maar ook kunnen er blijvende problemen ontstaan om aansluiting te vinden in de maatschappij (Heer 2017; Webb et al., 2002).

Op de website “Kinderen van het Onderwijs” zijn de verhalen te lezen van kinderen die zijn vastgelopen in het onderwijs, waaronder vele zeer makkelijk lerenden.

Verdrietig meisje art-2178911 kopie.jpg

Gevolgen voor de samenleving

De problemen van de kinderen, jongeren en hun gezinnen leiden tot aanzienlijke maatschappelijke kosten en een gemis aan maatschappelijk baten.

De kinderen, jongeren en mogelijk hun ouders kunnen kampen met dermate lichamelijke, sociale, emotionele en/of psychische klachten dat zij een beroep doen op de algemene gezondheidszorg en psychische zorg. Regelmatig wordt ook Jeugdzorg ingeschakeld (bijvoorbeeld na een Veilig Thuis-melding) of de Raad voor de Kinderbescherming erbij betrokken. Bij dreigende onder toezichtstelling of uit huis plaatsing van het kind is een gang naar de rechter niet vreemd.

Het gemis aan maatschappelijke baten wordt veroorzaakt door onder meer de uitval van leerlingen uit het onderwijs en ouders die moet stoppen met werken als hun kind thuis komt te zitten.

lonely-1510265 kopie.jpg

Afbeelding: Pixabay