Aangenaam kennis te maken

Mijn naam is Willy de Heer. Ik ben op 12 september 2017 aan de Universiteit Leiden gepromoveerd op het onderwijs aan leerlingen die van zichzelf (zeer) makkelijk leren of (hoog)begaafd zijn. Bij mijn onderzoek heb ik dankbaar gebruik kunnen maken van de kennis en ervaring die ik eerder heb opgedaan in de zorg, bij de overheid en in het onderwijs. Op deze drie gebieden heb ik opleidingen afgerond en ben ik ook daadwerkelijk werkzaam geweest.

Uit mijn promotieonderzoek is naar voren gekomen dat leerlingen die van zichzelf (zeer) makkelijk leren tegen vergelijkbare problemen in het onderwijs aanlopen als leerlingen die (zeer) moeilijk leren. Beide groepen leerlingen bevinden zich in de situatie dat hun cognitieve, sociale en emotionele mogelijkheden niet overeenkomen met de eisen en verwachtingen van de mensen in hun omgeving. Bij de ene groep worden deze onderschat (ondervraging) en bij de andere groep overschat (overvraging). Zeer makkelijk lerenden hebben daarnaast nog het probleem dat zij zelf verwachtingen hebben van mensen in hun omgeving waaraan deze niet of onvoldoende (kunnen) voldoen (incongruentie).

Foto: F. van Asperen

Foto: F. van Asperen

Na mijn promotie aan de Rechtenfaculteit van de Universiteit Leiden heb ik in mei 2018 de ANBI-stichting Kenniscentrum voor Makkelijk Lerenden (KML) opgericht opgericht. Doel van stichting KML is om wetenschappelijke kennis over makkelijk lerenden breed in de samenleving te verspreiden.

Met Serious Learning Games heb ik in 2021 de publieksprijs gewonnen van het Silver Starters programma van Leyden Academy, Aegon n.v. en Knab.

Sinds 2021 ben ik jury-lid van de Mensa Fonds Award en in 2019 ben ik jurylid geweest van de Balans Award.

Uitgangspunt van mijn promotieonderzoek is het Kinderrechtenverdrag (IVRK). Vandaar dat ik sinds 2019 partner ben van het Kinderrechtencollectief, eerst met het Kenniscentrum voor Makkelijk Lerenden en later met Zeer Makkelijk.

Mijn missie

Professionals en organisaties helpen om zeer makkelijk lerenden te signaleren, te begrijpen, te begeleiden en te ondersteunen.

Mijn visie

20191005-063+kopie.jpg

In 2026 zijn professionals en organisaties in staat om zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden te signaleren, te begeleiden en te ondersteunen waardoor ook zij hun persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens zo volledig mogelijk ontplooien.

Foto: F. van Asperen

Wat is belangrijk voor mij

Ik vind het belangrijk om echt te zijn, congruent met wie ik ben.

Daarnaast houd ik van gedegenheid. Daar versta ik onder:

wetenschappelijk verantwoord en gebaseerd op èchte ervaringen van mensen.

Last but not least is humor voor mij relevant.

Zonder humor, geen leven. Dat heb ik geleerd van mijn ouders.

Foto: W. de Heer