Publicaties

Boeken

Herkennen, erkennen en veranderen

Hoe herken en erken je de mogelijkheden en beperkingen van moeilijk en makkelijk lerenden? En hoe kun je het onderwijs zo veranderen dat ook deze leerlingen worden uitgedaagd?

Alle leerlingen bij de les is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van diverse wetenschapsdisciplines.

Kernvraag: Hoe voorkom je dat deze leerlingen vastlopen?

In het boek zijn casussen en concrete handreikingen opgenomen voor leraren in het po en vo. Op de website van uitgeverij Lannoo Campus is meer informatie over dit boek opgenomen en staan tevens audiobestanden en bijlagen waarin casussen en onderwerpen meer in detail zijn uitgewerkt.

Een korte toelichting op het boek

Dit boek is van veel waarde voor de praktijk én opleiding. Een must voor iedere professional.
— Jacqueline Blaak, adviseur onderwijs en ontwikkeling

In de Humanity Rising-uitzending is naar aanleiding van dit boek het gesprek gevoerd over: “Wat moeten we verbeteren, veranderen en wat moeten we vernieuwen?”

Dit boek brengt alledaagse schoolpraktijk tot leven! Vooral moeilijk lerende en makkelijk lerende leerlingen ervaren motivationele, sociale, emotionele en leerproblemen. Willy de Heer maakt inzichtelijk hoe leerkrachten deze problemen kunnen herkennen, ermee kunnen omgaan en deze problemen preventief kunnen ondervangen.
— Em. prof. dr. Ton Mooij Radboud Universiteit Nijmegen, Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen

Overzicht wetenschappelijke kennis

Van het eerste deel van mijn dissertatie is bij uitgeverij Eburon een publieksversie uitgebracht. Dit is een beknopt overzicht van de wetenschappelijke kennis. Hierin wordt ingegaan op de definiëring van hoogbegaafdheid, de noodzaak van aangepast onderwijs voor deze kinderen en de gevolgen als het onderwijs niet wordt aangepast.

Meer informatie over dit boek is te vinden op de website van uitgeverij Eburon.

Promotieonderzoek

Op 12 september 2017 ben ik gepromoveerd op mijn onderzoek naar het onderwijs voor zeer makkelijk lerenden. De centrale onderzoeksvraag betrof de discrepantie tussen

  • enerzijds het gestelde in het Kinderrechtenverdrag (IVRK, 1989) betreffende het onderwijs aan kinderen (art. 2, 3, 28 en 29), Recommendation 1248 (1994) on education for gifted children en het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC, 2013) betreffende de afstemming van het onderwijs op de behoeften van hoogbegaafden; en

  • anderzijds het feit dat het onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen in de Nederlandse samenleving regelmatig onderwerp is van discussie.

De dissertatie is opgenomen in de database van de Universiteit Leiden.

Indien u wilt beschikken over een exemplaar in boekvorm, dan kunt u deze bij mij bestellen.

Dit boek zou verplicht beschikbaar moeten zijn voor:
Alle betrokken partijen bij het onderwijs aan zmal-kinderen: onderwijzers, schoolmanagers, PABO docenten en leerlingen en iedereen die met beleid voor basisonderwijs bezig is. Scholen, gemeenteambtenaren met aandachtsterrein basisonderwijs, ministerie van onderwijs, PABO en PABO leerlingen.
Ook journalisten en mediafiguren die over basisonderwijs en zmal kinderen berichten zouden deze kennis bij de hand moeten hebben.
— Joanna Schopman, VVAO
Wat ik niet zag aankomen was in hoofdstuk 3 waar ze de discussie over nurture-nature uitlegt en dan verderop in het hoofdstuk met een derde optie komt, die voor mij dus nieuw was. Ik vond dit een mooie aanvulling op de discussie.
Kortom een goed wetenschappelijk boek die ik aan iedereen zou aanbevelen!
— Burdy van Loo, HOEbegaafd
Vulpen met pennen in TK-gebouw

Andere publicaties

Artikelen op de volgende websites