Publicaties
Boeken
Herkennen, erkennen en veranderen
Hoe herken en erken je de mogelijkheden en beperkingen van moeilijk en makkelijk lerenden? En hoe kun je het onderwijs zo veranderen dat ook deze leerlingen worden uitgedaagd?
Alle leerlingen bij de les is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van diverse wetenschapsdisciplines.
Kernvraag: Hoe voorkom je dat deze leerlingen vastlopen?
In het boek zijn casussen en concrete handreikingen opgenomen voor leraren in het po en vo. Op de website van uitgeverij Lannoo Campus is meer informatie over dit boek opgenomen en staan tevens audiobestanden en bijlagen waarin casussen en onderwerpen meer in detail zijn uitgewerkt.
Overzicht wetenschappelijke kennis
Van het eerste deel van mijn dissertatie is bij uitgeverij Eburon een publieksversie uitgebracht. Dit is een beknopt overzicht van de wetenschappelijke kennis. Hierin wordt ingegaan op de definiëring van hoogbegaafdheid, de noodzaak van aangepast onderwijs voor deze kinderen en de gevolgen als het onderwijs niet wordt aangepast.
Meer informatie over dit boek is te vinden op de website van uitgeverij Eburon.
Promotieonderzoek
Op 12 september 2017 ben ik gepromoveerd op mijn onderzoek naar het onderwijs voor zeer makkelijk lerenden. De centrale onderzoeksvraag betrof de discrepantie tussen
enerzijds het gestelde in het Kinderrechtenverdrag (IVRK, 1989) betreffende het onderwijs aan kinderen (art. 2, 3, 28 en 29), Recommendation 1248 (1994) on education for gifted children en het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC, 2013) betreffende de afstemming van het onderwijs op de behoeften van hoogbegaafden; en
anderzijds het feit dat het onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen in de Nederlandse samenleving regelmatig onderwerp is van discussie.
De dissertatie is opgenomen in de database van de Universiteit Leiden.
Indien u wilt beschikken over een exemplaar in boekvorm, dan kunt u deze bij mij bestellen.