Ervaringsworkshop Oudenbosch
Hoe zeer makkelijk lerenden te begrijpen?
Je kunt nu eenmaal niet van hun voorhoofd lezen wat hen bezig houdt…
Uit mijn promotieonderzoek is gebleken dat er in de dagelijkse praktijk niet alleen onvoldoende kennis is over zeer makkelijk lerenden. Vaak is men zich er ook niet van bewust dat zij dagelijks te maken hebben met afstemmingsproblemen. Deze problemen zijn vergelijkbaar met de problemen waarmee (zeer) moeilijk lerenden dagelijks tegenaan lopen. De gevolgen van deze problemen kunnen groot zijn.
Bij de voorbereiding op een lezing, ontstond het idee van een Serious Learning Games als middel om bewustwording te creëren. Virtual reality is een krachtig middel om dit doel te bereiken, zo is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken. Dit idee is onderscheiden met de Silver Starters Publieksprijs 2021 van Leyden Academy, Aegon N.V. en KNAB. Twee jury-leden zeiden hierover:
“Serious Learning Games is een manier van diepgaand leren en tegelijkertijd ook een speelse methode. Het biedt een mooie en interessante combinatie waarbij technologie wordt ingezet om op belangrijke maatschappelijke thema's gedragsverandering teweeg te brengen, passend in deze tijd.” Willemijn Land, Bureauvijftig.
“Serious Learning Games is van waarde voor de klant, omdat het problemen en oplossingen duidelijk in kaart brengt. De waarde van serious learning games wordt heel duidelijk verwoord in deze mooie pitch.“ Caroline Hoek, Aegon nv.
Mariëlle Paul, afb.: W. de Heer
Demissionair Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs Mariëlle Paul en Eerste Kamerlid Paul van Meenen zijn ook in de huid gekropen van de zeer makkelijk lerende leerling uit groep 8.
In het Rondetafelgesprek in mei 2022 (toen Tweede Kamerlid) vertelde Mariëlle Paul hoe zij de game had ervaren.
Paul van Meenen, afb: L. Bosman
Kruip ook in de huid van…
Met een serious learning game kun je je in de gedachtenwereld verplaatsen van een ander.
Inmiddels is een eerste virtual reality game gemaakt waarin je de gedachten kunt volgen van een zeer makkelijk lerende leerling uit groep 8 die een boekbespreking moet voorbereiden. Hierin ervaar je de emoties van de leerling, zoals verrassing, verdriet, boosheid, angst, walging en blijdschap.