Kennisdeling
Kennisdeling kan op vele manieren plaatsvinden, bijvoorbeeld door/via
Kennis wordt ook gedeeld met leden van de Tweede Kamer bijvoorbeeld in Rondetafelgesprekken van de Onderwijscommissie
Rondetafelgesprek TK Onderwijs c’ie 30 maart 2023
Ter voorbereiding op de bespreking van het plan van aanpak Hoogbegaafdheid tijdens het Passend Onderwijsdebat van woensdag 5 april 2023
Op donderdag 30 maart 2023 heeft Willy de Heer mede namens stichting Kenniscentrum voor Makkelijk Lerenden en Balans, vereniging voor ouders, haar zorgen geuit over het onderwijs aan hoogbegaafden / zeer makkelijk lerenden.
Kernboodschap was:
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg (Zonnenberg 2022).
De hoofdpunten van het gesprek staan vermeld op de Balans /KML-website.
De commissie heeft belangrijke punten uit het gesprek ter harte genomen en ingebracht in het Passend Onderwijsdebat van woensdag 5 april 2023. Het verslag van dit debat is te vinden op deze Tweede Kamer website.
Rondetafelgesprek TK Onderwijs commissie 2022
Kennisoverdracht ter voorbereiding op het Passend Onderwijsdebat van woensdag 30 maart 2022
Op woensdag 23 maart 2022 hebben Lydia Bosman, Loek Zonnenberg en Willy de Heer kennis overgedragen over de afstemmingsproblemen en incongruentie van zeer makkelijk lerenden / hoogbegaafden in het onderwijs. Tevens is de link naar een verkorte versie de documentaire van Jan Stap gedeeld.
Kernboodschap van deze middag was:
Passend onderwijs aan hoogbegaafden / zeer makkelijk lerenden leidt tot betere leerprestaties, minder stress en een betere (geestelijke) gezondheid van de kinderen/jongeren.
De hoofdpunten van het gesprek staan vermeld op de Balans /KML-website.
Het gesprek met de Commissieleden heeft zijn uitwerking niet gemist. Veel punten zijn meegenomen naar het Passend Onderwijsdebat van woensdag 30 maart 2022. Het verslag van dit debat is te vinden op deze Tweede Kamer website. En alle 150 leden van de Tweede Kamer hebben ingestemd met het Amendement van Mariëlle Paul en Paul van Meenen om middelen vrij te maken om het onderwijs voor hoogbegaafd te borgen en te versterken. Lees hier het amendement.