Afstemmings problemen

Afstemmingsproblemen zijn vaak de reden dat (hoog)begaafden en verstandelijk beperkten vastlopen. De samenleving is afgestemd op gemiddeld lerende/intelligente mensen. Dit geldt niet alleen voor het onderwijs, maar ook voor andere organisaties.

Gevolg hiervan is, dat mensen met een achterstand of voorsprong zich moeten aanpassen aan de meerderheid van de mensen.

Foto: Pixabay

Onderwijsorganisaties

In het onderwijs worden leerlingen vanaf de basisschool gegroepeerd naar leeftijd. Dit wordt het leerstofjaarklassensysteem genoemd. In dit systeem krijgen leerlingen per schooljaar leerstof aangeboden die is afgestemd op de leerbehoeften van gemiddeld lerende / intelligente leerlingen.

Uitgangspunt hierbij is, dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd op ongeveer hetzelfde niveau presteren.

Dit uitgangspunt klopt echter niet. Vele onderzoeken tonen aan dat vierjarigen op deelgebieden zelfs wel vier jaar kunnen verschillen in ontwikkelingsniveau (o.a. Mooij, T. & Smeets, E. (1997). Beginkenmerken van leerlingen in de basisschool. Nijmegen: Universiteit Nijmegen/ITS).

Leerlingen met achterstanden of met een voorsprong op hun leeftijdsgenoten hebben vooral op taal, sociaal, emotioneel of cognitief gebied te maken met een niet-passend onderwijsaanbod.

Foto: W. de Heer

Andere organisaties

Vanwege de problemen in het onderwijs worden (zeer) makkelijk lerenden nogal eens verwezen naar andere instanties, zoals jeugdzorg, de reguliere gezondheidszorg, maar ook de psychische gezondheidszorg.

Niet alleen leidt dit tot hoge maatschappelijke kosten, maar ook het welzijn van de betrokkene en zijn omgeving zijn hiermee niet gebaat.

Daarnaast kunnen zeer makkelijk lerenden in hun arbeidzaam leven problemen ondervinden. Denk hierbij aan het ervaren van stress vanwege onvoldoende passend werk, het ontbreken van uitdagingen en het gevoel niet te passen.