Waarom hulp nodig?

Duizenden leerlingen zitten thuis en ook vele studenten en werknemers lopen vast

Verschillende van deze leerlingen, studenten en werknemers zijn (zeer) makkelijk of moeilijk lerend. Zij worden ook wel (hoog)begaafd of mensen met een verstandelijke beperking genoemd.

Vastlopen is niet goed voor de personen in kwestie en hun omgeving, maar ook niet voor de samenleving als geheel. Dit moet worden voorkomen.

Figuur: Mooij, T. (2010). Onderwijs en leren optimaliseren voor achterblijvers en voorlopers. Presentatie en discussie op verzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Themadirectie Jeugd, Onderwijs en Zorg. Den Haag, Ministerie van OCW, 25 oktober 2010.

Zowel (zeer) makkelijk als (zeer) moeilijk lerenden hebben in hun dagelijkse leven te maken met afstemmingsproblemen. Hun mogelijkheden en verwachtingen komen niet overeen met die van gemiddeld lerenden. Dit levert in de praktijk nogal eens problemen op met vastlopen als mogelijk gevolg.

Waardoor vastlopen?

“Wat is groen?” Een voorbeeld van een afstemmingsprobleem (Opname Jan Stap Film )

Wat zijn de gevolgen van vastlopen?

De gevolgen van vastlopen in het onderwijs zijn groot, voor het betreffende individu en ook voor de samenleving als geheel…

Foto: Pixabay

Tekening E. van Harten