Dissertatie "Gelijkheid troef in het Nederlandse basisonderwijs. Onderzoek naar het onderwijs voor zeer makkelijk lerenden"
Regelmatig wordt gedebatteerd over de vragen wat hoogbegaafdheid is en of het onderwijs moet worden aangepast aan leerlingen die zeer makkelijk leren.
In deze studie worden beide vragen beantwoord. Voor het begrip hoogbegaafd wordt in de onderwijsomgeving het begrip ‘zeer makkelijk lerend’ (zmal) gehanteerd naar analogie van de pendant ‘zeer moeilijk lerend’ (zml). Tevens wordt de wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan zmal-kinderen in kaart gebracht en worden enkele begrippen geïntroduceerd. De problemen van zmal- en zml-leerlingen blijken vergelijkbaar te zijn. Voor beide groepen is het noodzakelijk dat het onderwijs wordt aangepast aan hun leerproces dat afwijkt van dat van gemiddeld lerenden.
Vervolgens staat de vraag centraal welke factoren bepalend zijn voor de mate waarin de wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan zeer makkelijk lerenden wordt toegepast in het Nederlandse basisonderwijs.
Om deze vraag te beantwoorden is op achtereenvolgens basisschool-, hogeschool en samenlevingsniveau nagegaan in hoeverre de genoemde kennis wordt toegepast en waarom deze toepassing (te) beperkt is.
Dit is een boek in de Meijers reeks. De reeks valt onder verantwoordelijkheid van het E.M. Meijers Instituut voor Rechtswetenschappelijk onderzoek van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden.
ISBN 978-94-028-0697-7; Ipskamp Printing; 2017; 545 pagina’s
Via de website is alleen betaling via Paypal en creditcard mogelijk. Deze website ondersteunt helaas geen Ideal-betalingen.
Het boek kan tevens worden besteld door te mailen naar wh@zeermakkelijk.nl onder vermelding van de titel van het boek, uw naam, adresgegevens en mobiele telefoonnummer. U ontvang daarna een betaalverzoek, waarna het boek naar u wordt gezonden.